preloader

آشنایی با انواع اتصالات جوشی رده 40 + مزایا و کاربردها

امروزه شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیر صنایع مختلف در سطح جهانی هستیم. بدیهی است که هم‌گام با پیشرفت صنایع مختلف، ابزارآلات صنعتی مورد استفاده نیز دست‌خوش تحولات شگرفی خواهند شد. امروزه تنوع ابزارآلات صنعتی به حدی است که شاید برخی از آن‌ها برای بسیاری از افراد ناشناخته باشند. ما در ادامه ی مطلب قصد داریم‌ تا یکی از ملزومات پر کاربرد صنعتی تحت عنوان اتصالات جوشی رده ۴۰ را معرفی و بررسی نماییم.

اتصالات جوشی رده ۴۰ چیست؟

این اتصالات دسته‌ای از اتصالات مهم و کاربردی در صنعت تاسیسات هستند. در لوله کشی های صنعتی، برای ایجاد تغییر جهت جریان سیالات، ایجاد انشعاب در مسیر سیالات و هرگونه تغییر مسیر و ایجاد مسیرهای بیش‌تر برای عبور سیال، از این اتصالات بهره برده می‌شود.

به طور کلی اتصالات صنعتی دارای انواع مختلف و دسته‌بندی‌های گوناگون هستند. این دسته بندی ها می‌توانند بر اساس جنس، کلاس فشاری، نحوه ی اتصال و .‌‌,, باشند.

در دسته‌بندی اتصالات بر اساس جنس آنها، ما سه دسته ی اتصالات استیل، گالوانیزه و فولادی را شاهد هستیم که هر یک بر اساس کاربردها و ویژگی هایی که دارند در قسمت های مختلف در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین اتصالات بر اساس شیوه ی وصل شدن به سیستم لوله کشی انواع گوناگونی دارند که از پرکاربرد ترین آن‌ها می‌توان اتصالات جوشی رده ۴۰ و اتصالات رزوه ای را نام برد.

اتصالات جوشی نیز خود به سه دسته ی اتصالات لب جوش(Butt weld)، ساکت ولد(socket weld) و دنده ای (Threaded)  تقسیم میشوند.

اتصالات جوشی با توجه به شیوه ی تولید و بر اساس لوله به کار رفته در آنها دارای دو حالت بدون درز یا مانیسمان و درز دار هستند و اتصالات جوشی مانیسمان در رده های مختلف ۲۰، ۴۰، ۸۰، STD  و SGP در بازار وجود دارند اما قابلیت تولید در رده ی ۱۶۰ را نیز دارا هستند. از میان رده های مختلف اتصالات جوشی، اتصالات جوشی رده ۴۰ و ۸۰ در صنایع تاسیساتی مختلف، یکی از پر‌کاربرد ترین‌ها به شمار می‌روند.

اتصالات جوشی رده ۴۰ دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از این انواع، کاربردهای ویژه‌ای دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

 

انواع اتصالات رده ۴۰

 

اتصالات جوشی رده ۴۰ عموما از جنس فولاد هستند و در سطح آنها هیچ گونه درز و جای جوش وجود ندارد و به همین سبب، در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده اند.این اتصالات دارای انواع مختلفی هستند که عبارت‌اند از:

اتصالات بوشن

اتصالات کپ

اتصالات چهار‌راهی

اتصالات سه راهی

اتصالات زانویی

اتصالات تبدیل

 

پرکاربرد ترین انواع اتصالات جوشی رده ۴۰

 

۱-اتصالات تبدیل رده ۴۰

از تبدیل رده ۴۰ برای اتصال دو لوله با قطرهای نامساوی استفاده می‌شود. در واقع تبدیل می‌تواند دو لوله ی ناهمسان را به طور بی نقص و درستی به یکدیگر متصل کند. تبدیل رده ۴۰ نیز با توجه به نوع کاربردی که در شرایط متفاوت دارد، به دو شکل کج و صاف تولید می‌شود.

 

۲-اتصالات گپ رده ۴۰

از کپ رده ۴۰ برای مسدود کردن بخش انتهایی لوله های مانیسمان استفاده می‌شود. کپ رده ۴۰ با جوش دادن به انتهای لوله های مختلف متصل می‌شود و آن‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد. این اتصالات در اندازه های مختلف بسته به کاربردشان تولید می‌شوند.

 

۳– سه راهی جوشی رده ۴۰

سه راهی جوشی رده ۴۰ از پرکاربردترین انواع آن به شمار می‌روند. این اتصالات در دو نوع متفاوت تولید می‌شوند. در نوع اول قسمت دهانه هر سه قسمت سه راهی قطر یکسان دارند و از این رو می‌تواند لوله های مانیسمان با قطرهای یکسان را به یکدیگر متصل کند(سه راهی هم‌‌اندازه). اما در نوع دوم هر سه بخش دارای قطرهای مختلف و کوچک و بزرگ اند و می‌توانند لوله های مانیسمان با قطرهای مختلف را به هم متصل کنند‌(سه راهی کاهنده). سه راهی جوشی رده ۴۰ نوع دوم به دلیل این‌که می‌تواند لوله های غیر همسان را به هم مرتبط کند، در تمامی صنایع استفاده می‌شود‌.

 

۴–  انواع زانویی

شامل زانو های ۴۵ درجه، زانو ۹۰ درجه (LR) و زانو ۱۸۰ درجه (SR)

 

 

مزایا

۱- یکی از مهم‌ترین ویژگی های اتصالات جوشی رده ۴۰ این است که دارای تحمل فشار بسیار بالایی هستند. این ویژگی سبب می‌شود تا در صنایع کاربردهای گسترده ای داشته باشند.

۲- از دیگر مزایای این اتصالات این است که قابلیت جایگزین شدن با سایر روش‌های تعمیر را دارند. به این شکل که اگر بخشی از لوله خراب شود، تنها همان بخش تعمیر یا تعویض خواهد شد و این ویژگی فرآیند تعمیر را آسان‌تر و کم هزینه تر می‌کند.

 

کاربردها

اتصالات مانیسمان رده ۴۰ به علت اینکه بدنه ی یک‌نواخت و بدون درز و جوش دارند، در موارد بسیار زیادی کاربرد دارند.

از مهمترین کارایی های این اتصالات می‌توان به ایجاد تغییر مسیر و انحراف در لوله ها و همچنین  گرفتن انشعاب و مسدود کردن لوله ها استفاده کرد‌. با توجه به موارد گفته شده، این اتصالات در موارد زیر کاربرد دارند.

۱-صنایع آب

۲-صنایع هوا

۳-صنایع بخار

۴-تمامی صنایعی که نیاز به لوله‌کشی دارند.

۵-صنایع گاز

۶-صنایع نفت و پتروشیمی

 

به طور کلی نیز بیش‌ترین کاربرد اتصالات جوشی رده ۴۰، استفاده از آن‌ها در لوله کشی گاز خانگی و شرکت‌های صنعتی مانند نفت و پتروشیمی و گاز است.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است