preloader

بهترین برندها برای خرید اتصالات لوله فلزی/۲۰۲۳ +معرفی انواع اتصالات

مقدمه

امروزه با گسترش صنایع و با افزایش کارخانه‌ها، برندهای زیادی برای انتخاب وجود دارند؛ اتصالات برای اتصال انواع لوله و اتصالات با اشکال و اندازه‌های مختلف به یکدیگر و یا تغییر جهت جریان شاره مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله و اتصالات اغلب از جنس مس، فولاد، پی‌وی‌سی، سیپی‌ویسی یا ای‌بی‌اس تولید می‌شوند. در این مقاله به بررسی چندی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

برندهای معتبر اتصالات لوله فلزی

رابط‌ها به شکل‌های دنده‌ای و جوشی می‌باشند. لوله و اتصالات جوشی بیشتر در صنعت لوله‌کشی گاز مورد استفاده قرارمی‌گیرد. اتصالات و لوله‌های جوشی، اغلب به صورت سیاه و لوله و اتصالات دنده‌‎ای، اغلب به صورت گالوانیزه تولید می‌شوند. برخی از این برندها عبارت‌اند از: ایران اتصال، مک، بنکن، نیوپایپ و توپی.

ایران‌اتصال (ASIA)

صنایع فولادی ایران‌اتصال آسیا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتصالات فولادی در بازار ایران است. این مجموعه، محصولات گوناگونی از زانویی، سه‌راهی، تبدیل، سردنده و کپ تولیدمی‌کند. شرکت ایران‌اتصال، تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید اتصالات در ایران شده‌است و انواع تبدیل، سه راهی، کپ، سردنده و زانو را در دو نوع درزدار و بدون درز (مانیسمان) تولیدمی‌کند.

مک (MECH)

این مجموعه، یکی از معتبرترین برندهای چینی در زمینه‌ی تولید اتصالات دنده‌ایی می‌باشد. شرکت مک از مرغوب‌ترین مواد اولیه برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند؛ به همین دلیل، محصولات این شرکت برخلاف دیگر محصولات چینی از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند. این شرکت، فعالیت خود را از سال ۱۹۶۲، در کشور چین شروع کرد. این برند، اتصالات گالوانیزه نیز تولید می‌کند.

بنکن (BENKAN)

شرکت بنکن یکی از برند‌های معتبر لوله و اتصالات فلزی در ژاپن می‌باشد. محصولات شرکت بنکن در گذشته فقط در کشور ژاپن تولید می‌شد ولی امروزه شرکت‌های زیادی در سرار دنیا محصولات خود را تحت لیسانس بنکن تولید می‌کنند. محصولات شرکت بنکن طبق استاندارد ISO 9001 تولید می‌شوند.

صنایع گیتی‌پسند (نیوپایپ)

یکی از پیشرفته‌ترین و مجهز‌ترین بنگاه‌های اقتصادی برآمده از تخصص و تجربه‌ی مدیران موفق در بخش خصوصی می‌باشد. انواع تولیدات محصول در صنايع تاسيسات ساختمانی، تاسيسات برودتی و حرارتی و شيميايی و پليمری توليد و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

توپی (TUPY)

توپی، یکی از برند‌های معتبر لوله و اتصالات فلزی در برزیل می‌باشد. محصولات شرکت توپی برزیل دارای معتبرترین استاندارد‌های بین‌المللی می‌باشد. محصولات این شرکت در دو شکلِ گالوانیزه و سیاه ساخته می‌شود. برخی از اتصالات دنده‌ای این شرکت، شامل زانو، انواع تبدیل، روپیچ، توپیچ، مهره ماسوره، کپ، درپوش، مغزی، بوشن، سه‌راهی و چپقی می‌شود که به صورت گرم گالوانیزه می‌شوند. اتصالات دنده‌ای شرکت توپی برزیل به دلیل استفاده از آلیاژ منحصر‌به‌فرد در برابر سرما و گرما مقاوم هستند. این برند، تنوع محصول بسیار بالایی دارد.  

انواع اتصالات فلزی

انواع اتصالات فلز یا اتصالات فلزی به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت هستند از:

  1. اتصالات جوشی
  2. اتصالات رزوه‌ای
  3. اتصالات ساکت ولد
  4. اتصالات فلنجی

انواع مختلف اتصالات لوله در اشکال و اندازه های مختلفی از جمله اتصالات کوپلینگ، کاهنده، سه راهی و زانویی وجود دارند. در ادامه با انواع آن‌ها آشنا خواهیم‌شد.

 

زانو (ELBOW)

اتصالات زانویی برای تغییر جهت جریان بین دو لوله متکی است. این اتصالات ضروری هستند زیرا لوله ها با خطوط مستقیم ساخته می‌شوند ، بنابراین زانویی ها اجازه می دهند تا همه لوله های مستقیم مختلف به هم متصل شوند. با درجه های 90، 45 و گاهی اوقات 22.5 عرضه می‌شوند.

از زانویی قائم ۹۰ درجه برای تغییر جهت ۹۰ درجه در لوله کشی استفاده می‌شود و از زانویی 45 درجه برای تغییر جهت ۴۵ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوپلینگ (COUPLING)

وسیله ای که یک سر لوله را به لوله‌ی دیگر و یا انتهای یک اتصال را به یک لوله وصل می کند کوپلینگ نام دارد. برای اتصال های ساده از کوپلینگ معمولی استفاده می کنیم. این وسیله برخلاف نیپل، لوله های هم اندازه رو به یکدیگر وصل می‌کند.

سه‌راهی و چهار‌راهی اتصال (TEE & CROSS)

سه راهی ها Tشکل ، سه دهانه، با یک ورودی و دو خروجی دارند که برای ادغام جریان دو ورودی با یک خروجی ایده آل است.  اگر سه طرف یک سه‌راه هم اندازه باشند به آن سه‌راه برابر و در غیر این صورت به آن سه‌راه نابرابر گفته می‌شود. کراس یا صلیب ها دارای چهار دهانه در چهار جهت مختلف هستند که این اتصال می‌تواند فشار بیشتری به لوله وارد کند زیرا آنها در مرکز چهار اتصال قرار می‌گیرند و باعث تغییرات دما می‌شوند. اینها برای سیستم های اسپرینکلر بهترین هستند. این نوع اتصالات لوله کشی دارای رزوه‌ها داخلی هستند.

                                                                 

مهره ماسوره (UNION)

 این مورد نسبت به سایرین به گوشمان آشنا تر است. نوعی اتصال دهنده به شمار آورد که دارای این قابلیت است که بتواند دو بخش نر و ماده لوله را در سیستم لوله کشی، به یکدیگر متصل نماید. این اتصالات به صورت یک مهره کوچک به نظر می رسد. انواع مختلفی دارد ازجمله مهره ماسوره گالوانیزه. از مهره ماسوره در اتصال سیستم لوله کشی به دستگاه‌هایی مثل آب گرم کن، ماشین لباسشویی و مدارهای بسته لوله کشی استفاده می‌شود.

 فلنج (FLANGE)

فلنج‌ها اتصالات لوله‌ای هستند که برای اتصال لوله‌ها، سوپاپ‌ها، موتورهای فلنج و سایر بخش‌ها برای یک شبکه کامل و خوب کار می‌کنند. آن ها به صورت قطعه ای دیسکی شکل هستند که همیشه به صورت جفت به کمک پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر متصل می سازد و به آسانی باز و بسته می شوند.این اتصالات معمولاً دارای یقه‌ها، دنده‌ها یا لبه‌هایی هستند که همسطح به سطوح هستند و با استفاده از گیره، پیچ و مهره، رزوه، جوش یا لحیم کاری به هم متصل می‌شوند.

رابط (ADAPTOR)

 یکی از انواع اتصالات تک لایه است که به کمک آنها می توان فلنج ها را به هم متصل کرد. با آداپتورهای نری، رزوه‌های نری وجود دارند، در حالی که آداپتورهای مادگی دارای نخ‌های مادگی هستند. این برای زمانی است که لوله ها دارای انتهای خاصی هستند یا انتهای خاصی ندارند و آنها را با نیازهای سیستم اطراف تطبیق می دهد. معمولاً برای لوله های مسی و پی وی سی استفاده می شود، یک طرف آداپتور ساده است و سپس به درستی به انتهای ساده لوله جوش داده شده یا چسبانده می شود.  غالبا در دو نوع تولید می شوند. یک نوع از آنها آداپتورهایی هستند که از آنها می توان برای اتصال فلنج های متفاوت استفاده نمود.

نیپل (NIPPLE)

 یکی از اتصالات فشار قوی است و در موقعیت هایی که قصد تغییر قطر لوله و اتصال به لوله‌ای با قطر بزرگتر یا کوچک تر را داریم استفاده می شود. تکه لوله هایی هستند که در ارتفاع های 50 الی 200 میلیمتر جهت انشعاب گیری از خط سیال مورد استفاده قرار می گردد. نوع راجع آن دندهای است ولی نوع ساکت ولد نیز دارد.

  هنگام انتخاب اتصالات لوله باید فاکتورهایی را درنظر بگیرید که چند مورد از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مواد: بسته به لوله‌هایی که استفاده می‌کنید و دماهای مورد نیاز، اتصالات مختلف برای کار، سازگارتر خواهند‌بود.
  • اتصالات انتهایی: قبل از خرید اتصالات، باید نوع اتصال انتهایی مورد نیاز اتصالات را بدانید.
  • نوع اتصالات لوله: رزوه‌ای است یا لیز؟ نر یا مادگی؟ قبل از خرید، نوع مورد نظر خود را بشناسید تا مطمئن شوید که آن‌ها واقعاً سازگار هستند.
  • اندازه: اندازه نیز باید درنظر گرفته‌شود تا مطمئن شوید که لوله و اتصالات با هم کار می‌کنند.
  • رتبه‌بندی فشار: برای یافتن یک اتصال مناسب که با فشار داخلی مناسب است، قبل از شروع جستجو، از رتبه فشار مطلع شوید.
  • استانداردها و کدها: بسته به آنچه که با آن کار می‌کنید، کدها و استانداردهای مختلفی برای اتصالات وجود دارد که باید برای مطابقت با طرح خود بدانید.

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است